AINIEYRINDUAYAH@BLOGSPOT.COM

Rabu, 4 Mei 2011

CERITERA CINTA SHAHIRA BAB 14

BAB KEEMPAT BELAS………..
Di ruang tamu rumah Mak Siti………….malam terakhir bg mereka semua berada di rumah Mak Siti. Kerana mereka semua akan bertolak esok pagi.
Shahir              : Aaahhhh Mak Siti…kalau boleh kami nk tinggal lbh lama kt sini, tp nk buat
                         mcm mana, cuti pun dh habis..
Iwan                : Betul tu Mak Siti…kalau boleh nk tinggal terus je kt sini.
Mak Siti          : Mak Siti tk kisah kalau korang selalu nk datang sini. Mak Siti lagilah suka
                         kalau org nk datang rumah.
Adira               : Mak Siti nie baik orgnya, yelah sudi tumpangkan kami tido kt sini…selalu
                         pulak tu masak makanan yg sedap2 untuk kami. Tak sanggup rasanya Adira nk
                         berpisah ngan Mak Siti besok.
Mak Siti          : Alahhhh Adira nie, Mak Siti tk kisah pun…lagi pun Mak siti dh anggap korang
                         semua nie mcm anak Mak Siti sendiri.
Nad                 : Ye ke Mak Siti…kita org lagi suka kalau Mak Siti dh anggap kami nie mcm
                         anak Mak siti sendiri….takut si Alif tu jeles pulak nanti, kan Alif?.
Alif                  : Tkde ar….aku tk kisah pun. Yelah, aku nie kan anak tunggal…tkde kakak, tkde
                         abg, tkde adik..so aku lagi lah suka kalau korang anggap mak aku nie mcm mak
                         korang juga.
Anum              : Yelah tu, dlm hati bukan main menjerit tk sanggup…tk sanggup, ye kan?.
Alif                  : Banyaklah kau punya tk sanggup….
Mak Siti          : Korang nie gembira je Mak Siti tengok…kalau ada masa selalu2 lah datang
                         umah Mak siti. Datang ngan Alif pun tkpe.
Adira               : Insyaallah Mak Siti…
Anum              : Nad, kalau kau dtg sini lagi…kau jgn lupa pergi mandi kt sungai tu lagi.
Nad                 : Insyaallah..tp kalau aku dtg sini lagi, aku tk nak pergi ngan Iwan.
Adira               : Asal pulak?.
Nad                 : Yelah…..kau tau tak, sebelum bertolak dia cakap nk bawak kereta pak cik dia
                         sebab kereta pak cik dia besar. Tapi bila dia datang ambik kita org dia bawak van
                         ….aku tk kisah kalau dia nk bawak van, tp kau nk tau tak van apa dia bawak….
Anum              : Van apa?.
Nad                 : Van pak cik dia menjaja ikan…kalau tk busuk tkpe lah, nie tak hbs baju yg aku
                         pakai ari tu bau mcm ikan…busuk sgt2, nie semua salah si Iwan nie..
Iwan                : Apanya salah aku??.
Nad                 : Yelah, apa salahnya kau cakap nk bawak van ikan bukan kereta…bolehlah aku
                         tempah tiket bas…
Iwan                : Mujur aku bawak van, kalau aku bawak lori sampah…br padam ngan muka kau.
Nad                 : Kalau kau bawak lori sampah, kau duduklah sorang2…
Alif                  : Iwan, pak cik kau pun ada sewakan lori sampah jugak??. Tk sangka betul aku….
                         Hehehe….
Anum              : Hahahaha…kt rumah pak cik kau tu ada tk lori  “indah water”, kalau ada aku
                         sewa. Yelah, tangki najis jiran sebelah rumah aku tu dh lama tersumbat…kan
                         Adira?.
Adira               : Aaahhh…
Iwan                : Kau agak2 lah sikit Anum….kau ingat pak cik aku tu tauke sewa kenderaan
                         Ke?..sampai kau nk sewa lori “indah water” sekali…
Nad                 : Manalah tau kan…kot2 pak cik kau boleh sewakan sekali lori “indah water”…
                         Yelah, kan pak cik kau ada kereta besar, lori sampah dan van menjaja ikan…
                         Tk betul ke?.
Iwan                : Kau nie kan………
Nad                 : Apa……
Shahir              : Dah2 lah tu…tk malu ke Mak Siti tgk??.
Alif                  : Aaahh…kau tk malu ke kt mak aku nie….
Adira               : Dia pun sama…..
Alif                  : Aikk, aku pun kena?.
Anum              : Betul tu….
Mak Siti          : Sudah2 lah tu….org tua2 cakap, kalau selalu gaduh mesti ada jodoh nanti..
                         Tgk si Shahir ngan Adira nie…
Shahir  &         : Hahhhh………………
Adira  
Mak Siti          : Masa kecik2, diorg berdua nie suka gaduh, tp bila dh besar mcm nie dh jadi
                         pasangan tunang…nanti mungkin Iwan ada jodoh ngan Nad dan Alif ngan
                         Anum.
Alif                  : Mak nie, ke situ pulak……
Anum              : Betul tu….apa lah mak long nie.
Nad                 : Aaaahhhh…tk nak lh ada jodoh ngan si Iwan nie. Entah2 bila dah kawin nanti
                         dia bawak aku naik van ikan pak cik dia tu….tk sanggup aku.
Adira               : Hehehehe….kau nie biar betul?.
Iwan                : Entahlah Nad nie…sampai mcm tu sekali.
Mak Siti          : Jodoh pertemuan, ajal maut….semuanya di tangan Allah S.W.T. Apa salahnya
                         kalau Iwan ada jodoh ngan Nad dan Alif ngan Anum.
Shahir              : Betul tu apa yg Mak Siti cakap…mungkin akan jadi kenyataan nanti.
Alif                  : Kenyataan??.
Shahir              : Aaahhh..kenyataan.
Iwan                : Maksud kau?.
Adira               : Maksudnya, mungkin apa yg Mak Siti cakap tu ada petanda kamu semua ada
                         jodoh….dengan pasangan masing-masing. Yelah mcm kau ngan Nad, Alif pulak
                         ngan si Anum nie.
Shahir              : Betul apa yg Adira cakap tu…
Mak Siti          : Jgn peningkan kepala fikir semua tu…pergilah tido, besok nk bangun awal
                         pulak.
Adira               : Yelah, kan tk bangun pulak pagi esok…selamat malam Mak Siti.
Shahir              : Assalamualaikum Mak Siti…
Iwan                : Selamat malam…
Anum              : Selamat malam mak long…
Nad                 : Selamat malam, assalamualaikum…
Alif                  : Selamat malam mak…..( masing2 bersalam ngan Mak siti ).
Mak Siti          : Waalaikumussalam…selamat malam.

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama