AINIEYRINDUAYAH@BLOGSPOT.COM

Isnin, 23 Mei 2011

BILA HATI BERBICARA - BAB 19

BAB 19
Berita tentang Diana yang menyerang Dirani sampai kepada pengetahuan Datin Jasmine. Datin Jasmine kelihatan begitu marah apabila mengetahui perkara itu. Walaupun dia tidak bekerja di syarikat itu, tetapi dia selalu mengambil tahu akan perkara yang berlaku di syarikat milik arwah suaminya. Kebetulan waktu tengah hari itu dia menghubungi syarikat milik arwah. Lisa sebagai personal assistant anaknya menjawab panggilan telefon pada masa itu. Dari situlah dia mendapat tau mengenai Diana yang membuat kecoh di pejabat anaknya.
Syahril dan Dirani baru pulang dari pejabat. Setelah membersihkan diri dan mengerjakan solat, mereka turun ke bawah. Datin Jasmine yang baru keluar dari dapur terus menuju ke tempat anak dan menantunya duduk.  Sebenarnya ada perkara yang ingin ditanya kepada Syahril.
“Syahril….Dirani…” panggil Datin Jasmine.
“ye, mama…” jawab Syahril dan Dirani serentak.
“hmm…mama dengar Diana buat kecoh kat syarikat, betul ke?” soal Datin Jasmine.
“mana mama tahu pasal hal nie?” soal Syahril sebelum dia menjawab soalan daripada mamanya. Seboleh-bolehnya dia tidak mahu merisaukan mamanya tentang perkara nie.
“tadi mama ada telefon kat pejabat kamu, kebetulan Lisa yang jawab panggilan mama. Dialah yang bagitahu kat mama tentang perkara nie. Menantu mama pun hampir nak kena dengan penampar si Diana tu, betul kan?.” tanya Datin Jasmine lagi.
Syahril dan Dirani berpandangan…
“hmmm…betul tu mama. Mujur Syahril sempat, kalau tak tentu pipi Dira dah merah kena penampar dia,” jawab Syahril.
“apa nak jadi ngan Diana tu, tak habis-habis nak buat hal. Dulu di majlis perkahwinan kamu berdua. Tulah, dari dulu lagi mama tak suka kamu berkawan ngan Diana. Tengok, apa dah jadi sekarang,” luah Datin Jasmine.
“dahlah, mama…lagi pun Dirani tak apa-apa,” balas Dirani supaya mamanya dapat bertenang.
“mama bukan apa Dirani, mama tak nak kamu disakiti lagi dengan budak Diana tu,” kata Datin Jasmine.
“mama, tkpelah, benda dah nak jadi. Lagi pun nasib baik abang ada kat pejabat tadi,” balas Dirani dengan lembut sambil menggenggam tangan ibu mentuanya.
Datin tidak membalas. Hanya merenung sahaja wajah polos menantunya. Dia bersyukur sangat dapat menantu seperti Dirani.
…………………………..
Pintu bilik Syahril di ketuk beberapa kali. Setelah mendapat arahan untuk masuk, Akim memboloskan dirinya  ke dalam bilik Syahril. Tanpa sempat untuk duduk, dia terus bertanya kan tentang kejadian yang berlaku semalam.
“apa nie Syahril?. aku dengar pasal Diana buat kecoh kat ofis semalam?” soal Akim dengan tiba-tiba.
“kot ye pun, kau duduklah dulu. Barulah aku boleh cerita kat kau,” kata Syahril.
“yelah-yelah…” sambil duduk berhadapan dengan Syahril.
“macam mana kau tau nie?” soal Syahril apabila melihat Akim yang sudah duduk di kerusi.
“alah Ril, dah heboh satu ofis pasal Diana serang bini kau tu,” jawab Akim.
“hmmm…ntahlah Kim, susah aku nak cakap. Tak sangka Diana sanggup buat macam tu kat Dira. Nasib baik aku sempat halang, kalau tak….”
“kalau tak apa? soal Akim tidak sabar.
“kalau tak, dah tentu Dira dah kena penampar dia semalam,’ jawab Syahril.
“kau tak boleh biarkan perkara nie Ril, kau kena buat laporan polis. Tak pasal-pasal dia ganggu kau dan Dira lagi lepas nie. Orang macam Diana tu bukannya boleh percaya sangat,” ujar Akim.
“nie yang buat aku susah hati nie Kim. Kau kan tahu esok aku kena outstation kt Singapore, nak selesaikan projek kita kat sana. Kalau sehari dua tkpelah, nie aku kena duk sana sampai selesai perbincangan tu. Aku tak sanggup nak tinggalkan dia lama-lama,” luah Syahril.
“hmm..apa kata kau bincang ngan Dira pasal nie. Kau ajak dia join sekali perbincanagn tentang projek nie kat sana. Tkdelah kau risau sangat nak tinggalkan dia kt sini,” Akim memberikan cadangan kepada Syahril.
“aku dah cakap ngan bini aku tu, tapi dia tak nak ikut. Risau takut kerja-kerja kat pejabat nie tertangguh,” kata Syahril.
“ntahlah Ril, kalau dah tu kata dia, kau ikut jelah. Harap-harap dia tkde apa-apalah. Lagipun kan mama ngan ibu mentua kau ada, diorang mesti akan jaga Dira,” ujar Akim supaya dapat menghilangkan rasa bimbang dihati Syahril.
“aku harap macam tulah. Aku tak sanggup nak kehilangan Dira,” luah Syahril dengan perlahan.
“dahlah, sape yang hantar kau ke airport pagi esok?” soal Akim.
“sape lagi, bini akulah. Aku ingat nak suruh Azrul je hantar aku pergi airport, tapi dia sibuk-sibuk nak hantar aku kat sana,” balas Syahril.
“biarlah dia nak hantar kau. Dia pun nak bermanja jugak dengan suaminya yang sorang nie,” kata Akim dengan senyuman dibibirnya.
“pandailah kau. Nanti kau suruh Stacy tolong tengok-tengok bini aku tu, kesian dia sorang-sorang masa aku takde nanti,” pinta Syahril kepada Akim.
“kau jangan risaulah, aku ngan Stacy kan ada. Kita orang akan tengokkan dia,” jawab Akim.
Berlainan pula dengan Diana. Dia sudah pun merancang sesuatu. Hanya menunggu masa yang sesuai untuk menjalankan rancangannya. Dia sudah tau tentang Syahril yang akan Singapore, dengan mudah dia dapat menyelesaikan tugasnya.
“kau nie Diana gila ke apa?” tanya Hafiz.
“kenapa pulak?”
yelah, kau sebenarnya berdendam ngan siapa?” tanya Hafiz. Nyata dia tidak faham dengan tindakan temannya itu.
“Puan Khadeeja Dirani Binti Fahrin Ahmad!” kata Diana.
“aku sanggup habiskan berapa banyak duit sekalipun, asalkan impian aku tercapai!” Diana menyambung kata.
 “Diana, setinggi gunung pun harta kau, kalau ditarah tiap-tiap hari licin jugak!” Hafiz mengingatkan.
“eh, Fiz! Kau tak rasa apa yang aku rasa. Kau tak pernah jadi macam aku!”
“lupakanlah perkara tu, Diana. Kau cari je lelaki yang lain, banyak lagi kat luar sana….” Hafiz masih menasihati temannya.
“Hafiz, kau ingat senang ke nak dapat lelaki macam si Syahril tu, payah Fiz,” ujar Diana.
“Diana, aku nak tengok kau happy,” Hafiz masih lagi menasihati.
“kalau kau nak tengok aku happy, kau tolong aku carikan orang untuk lancarkan rancangan aku aku nie,” kata Diana tegas.
“aku tak kisah kalau tido kat lokap sekali pun, asalkan dendam aku berbalas.” Diana menyambung lagi kata-katanya.
“kau nie Diana, dendam sikit-sikit sudahlah. Ini tak, dendam kau dah tahap kronik tau!”
“alah, kau cakap senanglah. Cuba kau rasa apa yang aku rasa. Kau tak tahu betapa malunya aku dihalau macam tu je dari syarikat dia. Perempuan tu pulak senang-senang nak sakitkan hati aku depan staf-staf dia kat pejabat tu….”lancar sekali Diana bercerita.
“ah, yang dah lepas biarlah lepas….” Hafiz cuba memujuk temannya.
“mana boleh, selagi dendam aku tak berbalas, aku takkan duduk diam. Kalau Syahril aku tak dapat, perempuan tu pun takkan lama dapat hidup ngan Syahril. Fiz, aku nak kau rancang kemalangan pada Dirani. Tapi ingat, kemalangan yang bukan membawa maut! Aku puas bila tengok dia terseksa. Dia akan mati dalam tekanan. Pastikan juga masa kemalangan tu nanti si Syahril, suami kesayangan perempuan tu takde di KL” Diana memberi arahan kepada Hafiz. Matanya bersinar dendam.
Dirani memasukkan beberapa helai pakaian milik Syahril ke dalam beg. Ini kerana Syahril terpaksa ke Singapore untuk beberapa hari bagi menyelesaikan tugasnya di sana. Selesai memasukkan pakaian Syahril, Dirani bergerak menuju ke tempat suaminya.
“abang, Dira dah kemaskan semua pakaian dalam beg tu,” kata Dirani dengan lembut.
“sayang betul-betul tak nak ikut abang pergi sana?” soal Syahril pada isterinya.
“tkpelah, bang. Lagi pun kerja Dira banyak lagi yang tak siap kat ofis tu,” balas Dirani menolak sekali lagi ajakan suaminya yang mahu dia ikut sama ke sana.
“abang risau sangat nak tinggalkan sayang sorang-sorang kat sini. Abang takut Diana kacau sayang lagi,” ujar Syahril dengan perasaan bimbang.
“alahh…mama ngan ibu kan ada. Aishah, Mia, mak, Salmah, kak Farina dan abang Alif  pun boleh tengok-tengokkan Dira. Abang tak payah lah nak risaukan Dira. Abang siapkan kerja abang kat sana cepat, pastu baliklah sini.” Kata Dirani sambil menggenggam tangan suaminya.
“oklah, tapi sayang kena janji ngan abang. Kalau ada apa-apa sayang terus call abang ye,” pinta Syahril pada Dirani.
“ok, Dira janji. Abang pun kena janji ngan Dira jaga diri baik-baik kat sana. Jangan cuba-cuba nak pandang wanita lain kat sana k?” pinta Dirani kepada Syahril.
“abang janji sayang, abang takkan pandang wanita lain kat sana tu. Tapi kalau diorang yang pandang abang, abang tak boleh nak elak,” jawab Syahril dengan ketawa mendengar permintaan dari isterinya.
Dirani ikut ketawa mendengar jawapan dari Syahril.
“dahlah, abang pergilah masuk tido. Esok awal-awal pagi abang dah bertolak pergi Singapore,” kata Dirani menyuruh suaminya masuk tido.
“hmm…kejap lagi lah. Abang nak berbual-bual dulu ngan sayang. Lagi pun abang tak puas lagi tengok isteri abang nie,” luah Syahril.
“tapi kalau abang terlewat esok, jangan salahkan Dira pulak tau,” ujar Dirani pada Syahril.
“hehehe…takkanlah abang nak salahkan isteri abang nie,” kata Syahril sambil menarik hidung milik Dirani.
“adooiiiii! sakit lah bang. Nape abang suka tarik hidung Dira nie?” soal Dirani seraya menggosok hidungnya.
“sebab abang suka tengok hidung sayang,” kata Syahril.
“abang suka tengok hidung Dira?” soal Dirani.
“hmmm…abang suka tengok hidung sayang….”
 “Dira suka mata abang yang coklat tu,” balas Dirani.
“ooo….sayang suka mata abang yang coklat,” ajuk Syahril.
“hmm…Dira suka betul,” balas Dirani.
“abang suka tengok kening sayang,” kata Syahril.
 “abang suka tengok kening Dira?.”
“hmm..abang suka kening sayang.”
“Dira suka tengok mata abang,” balas Dirani.
“ooo…sayang suka tengok mata abang. Abang suka tengok bulu mata sayang.”
“abang suka tengok bulu mata Dira?” soal Dirani
“ye, abang suka tengok bulu mata sayang.”
“abang suka tengok bulu mata Dira?”
“ye, abang su………..ka tengok bulu mata sayang.”
“Dira suka tengok hidung abang,” ucap Dirani.
“ooo….sayang suka tengok hidung abang.”
“aahh…Dira suka betul.”
“haaa…..”
abang cakap haa…haa pun Dira suka.”
“abang cakap haa…haaa pun sayang suka?” soal Syahril.
“ye……”
Dira suka sangat tengok rambut abang yang serabut tu,”
“sayang su….ka tengok rambut abang yang serabut…..betul?” soal Syahril.
“betul…..” kata Dirani.
( excited sangat tengok part nie dalam diari, sampai tertulis dalam dialog nie. Tapi tak sama sangat dalam percakapan diorang masa kat diari af….hehehe ).
Masing-masing tersenyum…Syahril merenung wajah yang mula dirinduinya mulai esok. Dirani membalas renungan suaminya dengan penuh kasih sayang.
………………………..
Dirani menghantar Syahril ke airport. Walaupun sudah dilarang oleh Syahril, dia tetap mahu menghantar suaminya ke Lapangan Terbang Kuala Lumpur. Seboleh-bolehnya Syahril tidak mahu Dirani menghantarnya ke airport. Dia pasti sedih untuk berpisah dengan Dirani nanti.
“sayang jaga diri baik-baik ye,” pesan Syahril pada isterinya.
“insya allah..abang pun sama, jaga diri abang kat sana,” balas Dirani.
Pengumuman untuk berlepas ke Singapore diumumkan….Syahril memandang sayu wajah Dirani.
“abang pergi dulu ye,” kata Syahril.
“hmmm….,” sambil menganggukkan kepalanya Dirani menyalami lembut tangan suaminya.
Syahril mengucup lembut dahi isterinya.
“abang, Dira sayang kat abang,” ucap Dirani. Itulah kali pertama dia menyebutnya di depan Syahril.
Syahril hanya tersenyum mendengar pngakuan dari isterinya. Dia tidak membalas akan ucapan isterinya tadi. Syahril melangkah masuk dengan perasaan yang gembira.


0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama