AINIEYRINDUAYAH@BLOGSPOT.COM

Ahad, 29 Mei 2011

BILA HATI BERBICARA - BAB 24

BAB 24
Dirani terkejut menerima pangggilan telefon daripada abang Aliff. Seingat Dirani abang Aliff tidak pernah menghubunginya di pejabat. Nada Aliff kedengaran begitu gembira sekali. Dirani pasti ada berita gembira yang ingin di sampaikan oleh abang Aliff. Aliff memberitahu kak Farina telah selamat melahirkan seorang anak perempuan. Dirani gembira kerana dia telah mendapat seorang anak angkat.
Dirani menelefon ibunya, Rozita untuk memberitahu berita gembira tersebut. Ibunya juga gembira dengan perkhabaran itu. Ibu mentua juga suaminya turut diberitahu.
Rozita memberi cadangan untuk melawat anak Farina di hospital.
Dirani menyambut gembira cadangan ibunya. Dirani dapat membayangkan seorang bayi perempuan yang comel di pangkuan kak Farina dan abang Aliff ketika ini. Dirani tersenyum sendiri bila mengenangkan yang dia kini telah mempunyai seorang anak angkat.
“kau nie kenapa, Dirani? senyum sorang-sorang?” tanya Stacy bila menjejakkan kakinya ke bilik Dirani.
“kenapa?” tanya Dirani kembali kepada Stacy.
“yelah, aku tengok kau nie semacam je! kau dah mengandung ek?” soal Stacy.
“isshh kau nie, ke situ pulak,” marah Dirani.
“dah tu, yang kau senyum sorang-sorang nie kenapa?” soal Stacy lagi.
“takde apa-apa…aku happy sebab baru je dapat anak angkat,” jawab Dirani.
“anak angkat?. sejak bila pulak kau ngan bos rancang nak ambik anak angkat nie?” soal Stacy bertalu-talu.
“bila masa pulak aku ngan suami aku nak ambik anak angkat?” soal Dirani kembali.
“habis tu, tadi kau jugak yang cakap kau dah dapat anak angkat,” balas Stacy dengan hairan.
“hahahaha…..bukan anak angkat yang tulah. Maksud aku tadi anak kak Farina. Kak Farina dah bersalin. Dapat baby perempuan. Dan secara automatik baby kak Farina tu akan jadi anak angkat aku, faham?” tanya Dirani kepada Stacy.
“ooo…lain kali kau cakap lah elok-elok. Aku ingatkan kau dah mengandung tadi,” ujar Stacy dengan senyuman.
“belum ada rezeki lagi,” luah Dirani perlahan.
“insya allah, tak lama lagi adalah tu,” kata Stacy kepada Dirani.
………………
Setelah melawat Farina di hospital, Syahril membawa isterinya makan malam di luar. Macam –macam perkara yang dibual kan semasa berada di restoran, termasuk perihal anak perempuan Farina. Sesekali Syahril mengusik isterinya bila Dirani asyik bercakap tentang baby Farina yang comel.
Dalam perjalanan pulang, tiba-tiba Syahril memberhentikan keretanya secara mengejut di bahu jalan. Alasan Syahril berbuat demikian adalah kerana dia tidak mampu untuk terus memandu.
“sayang, abang tak boleh bawak kereta la,” kata Syahril memancing perhatian isterinya yang sedang kekenyangan.
Dirani memandang  wajah suaminya. Kerut-kerut di dahi Syahril kelihatan jelas.
“abang nie kenapa?” tanya Dirani cemas.
“entah, abang rasa sakit kepala………” Syahril menjawab dalam nada yang lemah.
“nak Dira picitkan?” tanya Dirani ikhlas.
“boleh jugak. Picitkan kat sini ye,” Syahril meletakkan jari jemari lembut Dirani di dahinya.
“sayang drive ya?”
“tak nak,” ringkas jawapan Dirani.
“kalau macam tu, nampaknya malam nie kita tidur dalam kereta.
“okey,” Dirani menjawab ikhlas tanpa rasa bersalah.
“isy, kenapa pula dengan Dira nie! tak nak drive ke? rela ke bermalam dengan pemandangan hutan di kiri dan kanan jalan nie?. takkan nak bermalam dalam kereta?. tak boleh jadi nie! kena tukar pelan. Guna pelan B pulak lah……….getus Syahril dalam hati.
Syahril tidak berniat untuk menipu, cuma itu sahaja caranya untuk memulihkan isterinya dari fobia kemalangan tempoh hari.
“sayang, betul ke nak tido dalam kereta? tak selesa tau!” Syahril mengingatkan.
Dirani tidak langsung memberikan sebarang reaksi. Sebaliknya jari jemari runcingnya masih menari-nari memicit kepala suaminya.
“sayang tak takut ke, tengok pemandangan kiri dan kanan kita?. hutan je yang nampak. Sayang tak takut ke?” Syahril masih memancing isterinya dengan soalan sedemikian.
“buat apa Dira nak takut. Abang kan ada dengan Dira,” balas Dirani dengan selamba.
Syahril tersenyum mendengar ayat yang terakhir dari mulut isterinya. Taulah, dirinya amat penting buat isteri kesayangannya.
Walaupun gembira mendengar penjelasan Dirani, Syahril masih buntu dengan jwapan Dirani yang selamba. Haruskah pelan C diteruskan?. Syahril hanya mengharapkan agar semuanya berjalan lancar. Dia juga risau jika lakonannya tidak berkesan.
“sayang……..” syahril memanggil dengan nada yang lemah.
“abang nie kenapa?. Tadi masa jumpa kak Farina ok je?. Masa kita keluar makan tadi pun ok jugak?” tanya Dirani sedikit risau. Dirani tidak tau harus meminta bantuan dengan siapa. Hendak menghubungi orang lain, sedangkan line telefon bimbit bagi mereka tiada di situ. Hendak menahan kereta yang lalu?. Dia sendiri takut, kerana keadaan sekeliling gelap gelita dan sunyi sepi.
Syahril tidak menjawab soalan isterinya. Malah dibiarkan sahaja soalan itu tidak berjawab.
“sayang, abang betul-betul sakit kepala nie. Kalau sakit macam nie selalunya abang perlu makan ubat tu. Tapi ubat tu ada kat rumah. Boleh tak sayang drive?” Syahril menuturkan dalam nada teramat perlahan dan tersangkut-sangkut. Secara tidak langsung ia menampakkan Syahril sedang menahan kesakitan yang teramat. Mata Syahril sempat menjeling melihat isterinya yang keliru.
“Ya, Allah…macam mana nie?..dah lah aku fobia nak bawak kereta. Yang suami aku nie pulak tiba-tiba nak sakit kat sini tu kenapa?. Takkan dia tak tau aku nie takut nak bawak kereta lagi?” omel Dirani dalam hatinya.
“sayang tak kesian ke kat abang? Betul sayang tak nak tolong abang?” Syahril tidak mahu mengalah. Sudah separuh jalan perjuangannya.
Dirani tidak menjawab. Hanya matanya tepat memandang ke arah Syahril yang sedang menahan kesakitan. Jauh di sudut hatinya, dia ingin membantu suaminya. Tapi, takkanlah dia kena bawak kereta malam nie.
“”tak apalah sayang. Abang tak nak paksa sayang. Biarlah abang terus sakit macam  nie. Tapi maafkan abang kalau abang ada buat salah kat sayang selama nie. Terutama sekali malam nie,” Syahril menuturkannya dengan nada yang lemah dan perlahan.
“apa abang cakap nie?. kenapa abang merepek tengah-tengah malam nie?” Akhirnya Dirani bersuara garang.
“sayang, halalkan segala-galanya yang telah berlaku antara kita, ya?” kata Syahril membuatkan Dirani terkedu buat kali kedua.
Lakonan Syahril memang berkesan sehingga Dirani menumpukan sepenuhnya kepada suaminya. Namun dia tidak terus menyatakan persetujuannya untuk memandu. Hati lelakinya tidak mungkin membenarkan diri nya tewas. Akhirnya Syahril memberi isyarat ke kanan.
Kereta mula bergerak perlahan. Dirani kehairanan. Syahril terus memandu. Pemanduannya seperti ular dipalu. Sekejap ke kanan dan sekejap ke kiri. Kereta dari arah bertentangan memberi lampu tinggi dan menyembunyikan hon sebagai amaran. Tangan kanan Syahril memegang sterang kereta, manakala tangan kirinya memicit-micit kepala.
Setelah melepasi kereta yang asyik menyembunyikan hon, Dirani merungut. Rungutan itu juga telah menampakkan cahaya kemenangan bagi Syahril.
“dah tau abang tak larat nak memandu, buat apa abang pura-pura kuat?. Kalau sakit tu buatlah sakit. Dah tak sayang nyawa ke?.” Dirani mendengus geram.
“sebab sayang nyawalah, abang cuba pandu kereta nie. Abang nak balik rumah. Nak makan ubat. Biar kepala nie tak sakit lagi,” Syahril menjawab dalam nada yang lemah.
Dirani akhirnya mengambil alih memandu kereta suaminya. Syahril yang duduk di sebelah gembira. Biarpun Dirani memandu dalam keadaan marah, tetapi isterinya sudah boleh memandu. Syahril berjaya memecah tembok fobia yang ada di dalam diri isterinya. Dirani hanya menjeling tanda tidak puas hati.
Tidak sampai setengah jam Dirani memandu, akhirnya mereka sampai ke vila. Dirani keluar dari pintu kereta dan menuju ke arah suaminya. Dia membantu suaminya yang sedang ‘sakit’ keluar dari kereta dan masuk ke dalam rumah. Dirani bersuara setelah Syahril berada atas kerusi di ruang tamu rumahnya.
“abang duduk sini, Dira pergi ambik ubat. Abang letak kat mana ubat abang tu?” soal Dirani.
Syahril tidak menjawab soalan isterinya sebaliknya hanya tersenyum.
“abang, Dira tanya nie, mana abang letak ubat abang. Biar Dira pergi ambik,” tanya Dirani sekali lagi bila tidak mendapat jawapan daripada suaminya.
“ubat?” soal Syahril.
“yelah, ubat. Takkan Dira nak ambik makanan pulak  bagi kat abang,” balas Dirani geram.
“hehehe…abang lupa lah kat mana abang letak ubat tu,” jawab Syahril dengan perlahan namun masih lagi dengan senyuman di bibirnya.
“abang nie, takkan ubat pun abang boleh lupa letak kat mana,” tanya Dirani dengan hairan. Dia mula mengesyaki sesuatu apabila sedari tadi Syahril tidak berbaring malah asyik dengan senyuman. Tidak pulak menahan sakit seperti di dalam kereta tadi.
“abang….baik abang mengaku cepat. Abang sebenarnya tak sakit kan?. Abang tipu Dira kan tadi?” soal Dirani bertalu-talu.
“hmm…..” hanya itu yang keluar dari mulut Syahril.
“abang memang….abang tipu je tadi kan,” kata Dirani dengan marah.
“syhhh…syhhh….,” Syahril menarik tangan isterinya dengan kuat.
Dirani terjatuh ke riba suaminya. Syahril tersenyum puas melihat wajah Dirani berubah menjadi warna merah.
“sayang, bising tau. Kesian kat orang dalam rumah nie nak tido,” kata Syahril dengan selamba.
“ooo…kesian kat orang dalam rumah nie. Habis kat Dira abang tak kesianlah, sanggup abang tipu Dira kan,” luah Dirani dengan perlahan.
“abang tak tipu sayang. Abang cuma nak sayang hilangkan rasa fobia tu,” balas Syahril lembut.
“takkan sampai macam tu sekali abang buat. Kalau betul-betul abang sakit tadi macam mana?” soal Dirani dengan nada yang masih geram.
“kalau betul-betul tadi nampaknya abang tak sempat lah nak jumpa mama, ibu dan yang lain-lain,” kata Syahril sengaja menakutkan isterinya.
“Dira tak suka abang cakap macam tu. Dira tak nak abang tingggalkan Dira,” balas Dirani sambil menyentuh pipi suaminya.
“abang takkan tinggalkan Dira sehingga ajal yang memisahkan abang ngan Dira,” ucap Syahril.
“jadi abang memang tak sakit lah nie?” tanya Dirani lagi dengan mimik muka yang masam.
“hehehe….abang tak sakit. Sori sayang, abang tipu sayang. Tapi tipu untuk kebaikan sayang jugak,” kata Syahril sambil mencuit hidung isterinya.
Dirani membalas dengan jelingan manja.
“sayang……..” panggil Syahril lembut.
“apa dia? Abang sakit lagi?. Nak suruh Dira picitkan kepala abang ke?” tanya Dirani sengaja mengenakan suaminya.
Syahril tersenyum mendengar ejekan daripada isterinya.
“abang…..abang sebenarnya dah tak tahan,” Syahril memberitahu isterinya.
“abang tak tahan apa?” tanya Dirani.
“abang dah tak tahan nak riba sayang lagi. Sayang berat sangat,” jawab Syahril sambil ketawa.
“sape yang pandai tarik tangan Dira tadi?” soal Dirani dengan selamba. Dia kemudiannya bangun dari ribaan suaminya dan duduk di sebelah Syahril
“dah sayang cakap kuat sangat, abang takut mama bangun nanti. Manalah tau dia ingat sayang ngan abang gaduh ke?” jawab Syahril selamba.
“tulah….sape suruh abang tipu Dira.”
“tu namanya ‘tipu sayang’,” balas Syahril ringkas.
“banyaklah abang ‘tipu sayang’.
“betul, abang baru je tau ‘tipu sayang’ tu ‘ada’, sebab tu abang tipu sayang tadi,” kata Syahril dengan selamba.
“abang……”panggil Dirani lembut selepas kedua-duanya berdiam diri seketika tadi.
“ya….” jawab Syahril ringkas.
“comel kan anak kak Farina. Kalau Dira ada anak nanti tentu anak Dira comel jugak kan,” kata Dirani.
“hehehe…sayang teringin nak ada anak macam anak kak Farina ke?” soal Syahril yang sudah mula tersengeh-sengeh.
“mestilah Dira nak kalau dapat anak macam anak kak Farina,” jawab Dirani selamba.
“jomlah….” ajak Syahril sambil menarik tangan lembut isterinya.
“abang nak pergi mana pulak nie?. Kita kan baru je sampai kat rumah,” tanya Dirani hairan.
“sape kata kita nak keluar?” Syahril menyoal isterinya.
“dah tu, abang nak ajak Dira pergi mana?”
“tadi sayang jugak cakap nak ada anak,” ujar Syahril dengan menahan ketawa.
“”yelah, habis tu apa kena mengena nak ada anak dengan ajakan abang tadi?” tanya Dirani lagi.
Syahril tidak dapat menahan tawa apabila melihat wajah isterinya yang kebingungan. Akhirnya tersembur jugak ketawa yang di tahannya tadi. Dirani yang semakin pelik melihat ketawa suaminya yang tidak berhenti-henti terus mencubit pinggang Syahril.
Syahril menjerit mengadu sakit……


0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama